Mozzarella Beef Florentine

limi
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 14-09-09
Land: Nederland
fase: 1

Mozzarella Beef Florentine

Berichtdoor limi » Zo 28 Okt 2012, 08:53:12

Een spinazie schotel die ik vaak maak, de kinderen zijn er zelfs dol op. Ik deed er ook al nooit aardappelen bij want het vult ontzettend.
Het recept ooit een keer tegen gekomen op Smulweb en op de AH site, volgens die bron zou het uit een kookboek van Mary Berry komen. Ik kopieer het even hieronder, volgens mij is het vrij makkelijk Atkins aan te passen

Ingrediënten, 6 personen, oven voorverwarmen op 180C

* 1 kilo mager gehakt.
* 1 blik gepelde tomaten (of tomatenblokjes)
* 1 klein blikje tomatenpuree.
* 2 (of meer) uitgeperste teentjes knoflook.
* 1 flinke theelepel suiker. -zoetstof
* 150 ml runderbouillon (eventueel van blokje).
* 1½ theelepel zout en versgemalen peper,

Voor de spinazie en kaas vulling:
* ± 600 gram diepvries spinazie (deelblokjes zijn makkelijk) of verse spinazie (± 900 g).
* Klontje boter.
* 50 gram verse broodkruimels (of paneermeel). -gewoon weglaten of extra eitje
* 2 à 3 eieren.
* ±175 gram Mozzarella kaas (dun gesneden, Ik neem gewoon twee bolletjes en ik gebruik Buffel Mozzarella die heeft veel meer smaak).
* 50 gram oude of pittig belegen kaas (geraspt) OF 25 g Parmezaanse kaas.
* Wat gehakte peterselie ( genoeg om over de ovenschotel te strooien).

Voorbereiding

* Doe het gehakt in een grote anti-aanbakpan en zet op laag vuur zodat het vet loslaat, breek het gehakt regelmatig met een houten lepel.
* Als er voldoende vet is uitgelopen zet het vuur dan hoger en laat het bruin worden.
* Voeg dan toe:
* De tomaten uit blik plus het vocht (gebruik je hele snijdt ze dan in blokjes).
* Tomatenpuree
* Uitgeperste knoflook.
* Suiker.
* Bouillon.
* Zout en versgemalen zwarte peper.
* Breng aan de kook, doe de deksel op de pan, laat oplaag vuur 45 minuten zachtjes pruttelen.
* Proef daarna of er voldoende peper en zout in zit.
* Dit zou je een dag van tevoren kunnen doen en zodra het afgekoeld is afgedekt in de koelkast kunnen zetten. Ga je het gerecht dan maken dan verwarm je het gehakt enz. natuurlijk eerst even!

Bereidingswijze

* De vulling: Dit moet echt op de dag zelf!
* Kook de spinazie, giet overtollig water af, doe de boter er bij en dan de broodkruimels, eieren en zout en peper naar smaak.
* Mix alles grondig (met een vork) en doe dan de spinazie erbij.
* Pak de ovenvaste schaal (ondertussen is de oven op temperatuur)
* Doe de helft van het gehakt in de schaal. Bedek met de spinazie, dan de Mozzarella plakjes er op en bedek dat weer met de geraspte kaas.
* Dan de andere helft van het gehakt er bovenop.
* Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet de schaal in het midden van de oven.
* Bak voor ongeveer 30 minuten. Haal uit de oven en haal de folie er af en besprenkel met peterselie.

Serveertips

* Serveer zo snel mogelijk want als het gerecht warm gehouden wordt verliest de spinazie zijn kleur en de kaas wordt taai.
* Serveertip:Geen aardappelen hierbij, dat zou te zwaar worden, geef er warm stokbrood bij eventueel met knoflookboter ( de boter is niet noodzakelijk) niet nodig
* En een lekker rood wijntje erbij is niet te versmaden. eeeehh..

Materialen

* Ovenschotel van ongeveer 23 x 23 cm of iets groter. * Oven voorverwarmen op 180 °graden.

Miranda
Erelid
Geslacht: vrouw
Land: Nederland

Re: Mozzarella Beef Florentine

Berichtdoor Miranda » Zo 28 Okt 2012, 10:05:18

Klinkt erg lekker, dit ga ik een keer proberen :tu:

Terug naar “Groentenrecepten”