"Poolse" soep

wester
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: jan 2011
Land: Nederland

"Poolse" soep

Berichtdoor wester » Do 08 Aug 2013, 18:12:19

Op vakantie in Polen kregen we iedere dag heerlijke soep te eten. Je moest alleen de aardappels eruit vissen, dat wel. Thuis geprobeerd na te maken (ik bleek er ondanks mijn kookboekenverzameling geen recept van te hebben :weetniet: ) en de eerste poging was al prima :kwijl:. Mijn kinderen willen hem ieder dag wel (zeggen ze :wink: ).

Men neme:
1 l goede sterke bouillon (ik had zo'n glazen pot runderbouillon, en dan iets minder verdunnen dan er op staat)
1 worteltje of 2 à 3 cm winterwortel, in dunne reepjes
1/4 bloemkool, in kleine roosjes
2 tl gedroogde dille of 2 el verse
1 tl gedroogde bieslook of 1 el verse
60 ml crème fraîche (1/2 klein potje)

Gooi alles behalve de crème fraîche in een pan en laat een half uurtje sudderen.
Doe dan een paar lepels hete bouillon bij de crème fraîche en roer tot het glad is. Voeg dit mengsel aan de soep toe en roer goed. Je mag ook meteen de crème bij de soep doen, maar dan krijg je waarschijnlijk een beetje klontjes. Nog steeds lekker, maar het ziet er net wat minder appetijtelijk uit.

Ze hadden daar ook een variatie met augurkjes erin, die ga ik ook nog wel een keer uitwerken.

Vlindertje
fase: 4

Re: "Poolse" soep

Berichtdoor Vlindertje » Do 08 Aug 2013, 18:45:27

Mijn moeder was Poolse, en vooral in mijn jeugd, toen nog lang niet iedereen een koelkast had, aten wij om de dag soep. Altijd gemaakt van het etens restant van de vorige dag. En altijd heel erg lekker.
Eten weg gooien was voor mijn moeder ondenkbaar.

Mok
Atkins sinds: maart 2004

Berichtdoor Mok » Vr 09 Aug 2013, 00:06:17

Eten weggooien ? is ook voor mij ondenkbaar hoor ik ben van 'voor de oorlog' en die mensen gooien geen eten weg. Als ik lees wat er elke dag zo wordt weggegooid, niet te geloven :no:

Vlindertje

Berichtdoor Vlindertje » Vr 09 Aug 2013, 00:15:14

Soep van restjes is erg lekker hoor. En het is een makkelijke manier van verwerken.

Annemiek89
Atkins sinds: 15-06-2013
fase: 1

Berichtdoor Annemiek89 » Vr 09 Aug 2013, 13:04:44

Zo kreeg ik laatst een heerlijke koude rode bietensoep van een nieuw russisch familielid! errug lekker! met stukjes ei, ui en wat aardappel (ook die kon er prima uit) wat bietenblad, bleekselderij en andijvie!

Terug naar “Soepen”