Koolraapsoep

Sophie

Koolraapsoep

Berichtdoor Sophie » Ma 26 Mar 2007, 21:24:44

Het volgende recept heb ik uit de laatste Allerhande en aangepast.
Ingrediënten:
1 koolraap
wat olijfolie
2 of meer teentjes uitgeperst knoflook
afhankelijk van de grootte van de koolraap 1 liter water of meer
2 of 3 th.lepels kurkuma (= geelwortelpoeder,als je dat niet hebt, neem je kerriepoeder)
4 tabletten kippenbouillon (later kun je meer naar smaak toevoegen)
1 of twee pepertjes (gedroogd of vers of een tikkie sambal, of wat cayennepeper, afhankelijk of je van heet houdt)
volgens het recept wat citroen (heb ik niet gedaan, probeer ik wel uit in een soepkop), afhankelijk van atkins of southbeach room tenslotte toevoegen.
Voor het vulsel, heb ik balletjes gehakt genomen, het kan ook met kip-of kalkoen reepjes of uitgebakken spekjes.
Peterselie of selderij of bieslook fijngesneden erdoor voor de smaak en de kleur.
De koolraap in blokjes of reepjes snijden en in de olijfolie met de knoflook wat aanbraden, water en blokjes en kurkuma toevoegen en gaar koken , (wees voorzichtig met kurkuma op je lepels of aanrecht, want het is een kleurstof, die je moeilijk kunt verwijderen, kerrie ook trouwens)
dan met de staafmixer of blender pureren en afhankelijk van de dikte, water toevoegen en dan de balletjes erin garen.
Tenslotte de room en het groen erdoor doen.
Proeven en evenueel nog bouillonpoeder of zout toevoegen.

Lauren
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
fase: 1

Re: Koolraapsoep

Berichtdoor Lauren » Di 22 Jan 2008, 23:20:26

Toevallig heb ik een dergerlijke soep net ook gemaakt maar dan met KNOLSELDERIJ (de knol die in de snert gaat)  die vind ik zelf iets pittiger en ik heb er minder kruiderijen in. De koolraap is wat zoeter maar met deze kruiden als toevoegig lijkt het me wel lekker worden.
Althans als we elkaar goed begrijpen want de discuswsie over knolraap, koolraap en knolselderij is hier geloof ik ook al eens geweest, of vergis ik me nu in forums?

Monique
Erelid

Koolraapsoep

Berichtdoor Monique » Wo 23 Jan 2008, 09:33:35

Ter verduidelijking :D
Afbeelding    Op de foto is links de koolraap te zien en rechts een bosje knolraap, ook wel meiraap
Koolraap is groot en geel met donkerrood, de knolraapjes zijn klein en wit met helderrood. Smaak: Koolraap heel licht zoet met een duidelijk kool aroma. Knolraap veel frisser en bijna radijsachtig van smaak.

Dit is knolselder, de erwtensoep groente en lekkere chips :D
de knol heeft een pittige en kruidig aromatische smaak.

Afbeelding

ilie
Atkins sinds: 4 jaar met ups en downs

Berichtdoor ilie » Do 24 Jan 2008, 17:34:20

gemaakt :D

en ik moet eerlijk zeggen dat het een heerlijk soepje geworden is....misschien een beetje veel sambal erin gedaan :oops:  (luie snot ook weer los)

Ik heb al bijna 20 jaar geen koolraap gegeten, mijn moeder maakte het altijd zo vies klaar, helemaal gaargekookt en dan met zo'n vies maizenapapje eroverheen....

Espi

Berichtdoor Espi » Do 24 Jan 2008, 22:24:46

Nog niet meteen alles erin, eerst proeven of het wel combineert.. hmmm dille zou er dan ook wel bij mogen.
Heb al wel geproefd van de koolraap. LEKKER!!!
Weet niet eens of ik het wel wil pureren, want zo smaakt het ook heerlijk!

En voorzover ik me herinner ook helemaal niet duur zo'n raap. Alleen het werk... pfft! Dat mes wou er van geen kanten door.. tot ik uiteindelijk schilfergewijs te werk ging en plotseling ging het ook makkelijker om grotere reepjes af te snijden.

ilie
Atkins sinds: 4 jaar met ups en downs

Berichtdoor ilie » Do 24 Jan 2008, 22:31:12

ik heb de koolraap maar een klein beetje gepureerd, ik wil een soepie waar ik op kan kauwen en geen puree :D  (doe ik wel als ik een kunstgebitje heb)

Terug naar “Soepen”