champignon/asperge soep blanke soep en of ragout

Leon10e

champignon/asperge soep blanke soep en of ragout

Berichtdoor Leon10e » Ma 26 Mar 2007, 22:40:33

Hoi Hoi, Ik omschrijf hier een champignon asperge soep, maar je kan er van alles van maken. Prieisoep, broccolisoep maar net wat je lekker vind. De basis is een blanke soep. Maak je hem minder dik dan heb je een ragout, dan kun je er lekker stukjes kip of vlees in doen. Maak je hem tussen ragout en soep in dan heb je een sausje, doe je er meer kruiden bij. Lekker met bijvoorbeeld koreander of komijn, kerriepoeder of ....of...

Het recept voor 8 koppen soep.

In de boter een fijngesneden uitjes en champignons aanfruiten.
Dit laat je een beetje afkoelen. In een grote pan, ik heb een wok gebruikt, doe je hier een pakje (2 dl)slagroom bij en mosterd en een flinke klont roomboter. Dit laat je heel langzaam warm worden zodat de boter en de mosterd goed verdeeld wordt maar niet te warm voor de slagroom en biobin, anders gaat die klonten.

Ondertussen maak je een boillon (anderhalf tot twee liter) op smaak met van alles wat je lekker vind en in de koelkast hebt. Ik heb een paddenstoelen bouillon uit een potje gebruikt en op smaakt gebracht met kruiden, uitjes, prei en bieslook. In deze boillon is ook het sap van drie potjes asperges en een potje champignons verwerkt.

Appart maak je een schaaltje met daarin een half pakje (1 dl)slagroom, kruiden wat je lekker vind en een eetlepel tartex/biobin bindmiddel en dit roer je goed door elkaar en dan gelijk door het lauw/warme champignon slagroom mengsel.

Dit wordt heel dik als een ragout. Doe al goed roerende langzaam de bouillon erbij en je hebt de basis van je soep/ragout/saus.

Groetjes, Leontine

Terug naar “Soepen”