groentenchips

Annemiek89
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 15-06-2013
Land: Nederland
fase: 1

groentenchips

Berichtdoor Annemiek89 » Za 21 Jan 2012, 23:50:29

Ik ben zwak, ik geef het toe.. op dit moment zit mijn kerel te gamen, en ik kijk tv..
Maar wat is mijn tv uurtje zonder lekkere chips? hoe overleef ik dat? HOE?
Mijn moeder zag mijn intens gemis, en besloot groentechips voor me te kopen..
(van ons aller vrind Albert Heijn)
Helaas helaas.. kan ik niet ontdekken wélke precies gemaakt zijn van zoete aardappel, en is dat natuurlijk een dikke vette no-go!
Dus vriendlief heeft ze maar opgevroten (ja, echt.. gevroten! 't varken!) (kan verdeurie wéér de vloer poetsen morgenochtend!)
AFIJN, ik las over groentechips en heb een nieuwe missie:
lekkere, kh arme, vervanging voor mijn geliefde, heerlijke, zoute, chippies!
WIE oh WIE heeft ervaring met "groentenchips" ?

Ik heb nu in huis: courgette, rode kool, ui, en ik denk niet dat die geschikt zijn.
Overal op het internet lees is dat pastinaak goed werkt, koolrabi, en pompoen..

van de website van yunomi:

Groente kiezen
Aardappelchips kennen we allemaal, maar wist je dat je ook van andere groente in een handomdraai heerlijke chips kan maken? Het hangt er maar vanaf wat je lekker vindt. Elke stevige groente komt in principe in aanmerking, van wortelen en courgettes tot raapjes, zoete aardappelen, pompoen en aardperen. Selecteer een aantal ingrediënten, die je lekker lijken... En de pret kan beginnen!

Werkwijze
Zelf groentechips maken is makkelijker dan je denkt:

1.Was (of schil eventueel) de groente en snijd ze in dunne schijfjes met een schaaf of een snijmachine;
2.Spoel de schijfjes nog eens om;
3.Leg de schijfjes op een bakplaat, een handdoek of keukenrol, besprenkel ze met een beetje zout en laat ze een half uurtje rusten om het water eruit te trekken;
4.Doe de schijfjes in een vergiet en spoel het zout eraf;
5.Bak, frituur of droog de groenteschijfjes tot je krokante chips krijgt! Je kunt ze bedekken met een laagje plantaardige olie, uitspreiden op bakpapier en 25 tot 30 minuten bakken in de oven op 175°C; in verschillende porties (per groente) frituren in plantaardige olie op 150°C; of laten drogen aan de lucht of in de oven.
Je kunt altijd naar believen kruiden toevoegen voor extra smaak. Dat kan gewoon zout zijn, maar ook een mix van Italiaanse kruiden, curry of cayennepeper voor pikante chips, en zelfs suiker of kaneel voor zoete chips. Verder kan je de smaak van de groentechips aanvullen met een lekkere dip.

Heb jij weleens zelf groentechips gemaakt? Hoe doe jij dat?

ilie
Atkins sinds: 4 jaar met ups en downs

Re: groentenchips

Berichtdoor ilie » Za 21 Jan 2012, 23:56:01

Ik heb wel eens pastinaak chippies gemaakt ,maar die dingen zijn lang niet overal te koop. Voor het echte knaag gebeuren neem ik een zak knabbelbacon of maak kaas crackers :D

Annemiek89

Berichtdoor Annemiek89 » Za 21 Jan 2012, 23:59:41

Dat kraakt in ieder geval goed zeg, die knabbelbacon ;) helaas vind ik die niet zó lekker..
Ik mis echt mijn naturel zoute chippie soms! kaas komt me inmiddels mijn strot uit hahahaha!
heb tot nu toe die rook-kaas-crackers gemaakt als anderen aan de toastjes gingen..
(vrijdagmiddag borrel nam ik ze gewoon mee, lekker boeiend ook :P)
Maar ik zoek dus echt iets wat niet naar kaas smaakt :please:
Gelukkig heb ik hier in Hoogezand best een goeie "groentejuwelier" en denk dat hij wel pastinaak heeft!
thank you :-D

NenaDubois
Moderator
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Berichtdoor NenaDubois » Zo 22 Jan 2012, 09:28:55

Pastinaak heeft wel ong. evenveel kh als aardappel!

*Ganna*

Berichtdoor *Ganna* » Zo 22 Jan 2012, 10:06:50

Misschien moet je eerst maar eens afleren om te willen eten tijdens tv kijken. Klinkt toch wel alsof je wat verslaafd bent eraan. :wink:

ven
Atkins sinds: 16-12-2012

Berichtdoor ven » Zo 22 Jan 2012, 10:08:21

Leuke uitdaging chips maken.... bedenk me net dat ik dat wel eens kan proberen in mijn droogmachine.
Die gebruik ik tot op heden alleen om snackjes voor de honden te drogen.
Ben zelf niet zo een chips eter... maar wie weet is het wel een keer lekker om te maken als ik knabbelzin ga krijgen.
De omschrijving die je neerzet is best duidelijk, heb je dat al geprobeerd met de courgette die je in huis had?

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Berichtdoor Maan » Zo 22 Jan 2012, 10:42:06

Boerenkool chips zijn lekker. Maar als je bij elk tv uurtje moet eten, dan is dat wel een bedreiging voor je gezondheid..................

Gast

Berichtdoor Gast » Zo 22 Jan 2012, 13:10:08

*Ganna* op 22-01-2012, 10:06:50 schreef:Misschien moet je eerst maar eens afleren om te willen eten tijdens tv kijken. Klinkt toch wel alsof je wat verslaafd bent eraan. :wink:

Mijn gedachte... ik miste de chips eerst ook, maar je moet de knop omzetten en niet 'gewoon' willen blijven doorgaan. Ik eet 's avonds nog wel eens een Stickxworstje. Is ook hard.

Annemiek89

Berichtdoor Annemiek89 » Zo 22 Jan 2012, 15:03:19

Hahaha dat snap ik dames, nou moet ik er bij zeggen dat ik op dit moment welgeteld één tv uurtje per week heb! dit ivm een praktisch full time baan, een baby va 8 mnd, een kerel die zijn scriptie moet maken in zijn vrije tijd naast zijn 50 urige werkweek, en ikzelf inmiddels ook weer aan de bak moet met een werken-leren ding bij mijn werk.. dus het is absoluut geen bedreiging voor mijn gezondheid als ik dan dat ene uurtje even wat wil snacken dacht ik zo :fl2:

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003

Berichtdoor Maan » Zo 22 Jan 2012, 15:31:55

Je hebt het over een "Intens gemis" En "Overleven" zonder chips.
Dat klinkt toch wel dramatischer dan ik wil op za avond iets lekkers bij de tv. Vandaar de reacties.

Ik heb ooit eens in een zakje groente chips sperziebonen gevonden. Die waren lekker!

Annemiek89

Berichtdoor Annemiek89 » Ma 23 Jan 2012, 17:50:49

Sperziebonen, bijzonder! Ik heb voor mn kerel hele dunne plakjes wortel gedaan, er natuurlijk wel even 1 geprobeerd en dat was echt héérlijk.. zelf wat koolsoorten geprobeerd, maar die vond ik tegenvallen.. dat zijn natuurlijk al blaadjes die niet veel dunner kunnen.. dus bleven ze sompig in het midden en verbrand aan de rand.. dus ik ga de andijvie en spinazie binnenkort maar eens proberen, of de boerenkool! de courgette ging overigens erg goed (heel dun, en goed laten zouten van te voren, afspoelen en droogdeppen..) en was best smakelijk, vooral met wat chili en paprika poeder.. niet téveel natuurlijk, maar goed eetbaar!

renate72
Atkins sinds: 9 november 2010
fase: 2

Berichtdoor renate72 » Ma 23 Jan 2012, 18:16:12

Kwa groenten weet ik niet waar je goed chippies mee kunt maken.
Als chippies kun je ook hele dunne plakjes van een droge metworst snijden en die in de magnetron helemaal uitbakken (met keueknpapier eronder) tot ze knapperig zijn (doet mijn moeder altijd, geen idee hoe lang het duurt). Kan vast ook wel in de pan.
Ikzelf vind knabbelbacon/ spek/ kaaswafels een goed alternatief voor chips. En als ik niet in fase 1 zit: allerhande nootjes!

BuBke
Atkins sinds: 2006

Berichtdoor BuBke » Ma 27 Feb 2012, 13:01:44

Annemiek89 op 21-01-2012, 23:50:29 schreef:Heb jij weleens zelf groentechips gemaakt? Hoe doe jij dat?

Neem gewoon knolselderij, werkt prima en niet zoveel KH. Zorg wel dat je ze echt heel dun schaaft dan worden ze knapperig.

Er is een topic van: http://www.atkinsforum.info/forum/viewtopic.php?f=24&t=2401&p=58099&hilit=knolselderijchips#p58099

drakinetje
Atkins sinds: 2007
fase: 2

Berichtdoor drakinetje » Do 01 Mar 2012, 00:15:36

Niet van groente: tofu
heel dun snijden en bakken in de koekepan levert heerlijke dunne chips op, wel tijdens het bakken beetje kruiden want tofu is erg flauw.

knolselderij! Die ga ik eens proberen, tot nu toe vooral gebruikt in gerechten om aardappel te vervangen, of gekookt en dan fijngestampt met kaas en echte boter.

Terug naar “Snackrecepten”