Groenten

Maan
Site Admin
Berichten: 19227
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 10:38:41
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4
Locatie: Cruquius
Contact:

Groenten

Berichtdoor Maan » Wo 07 Jul 2010, 14:10:53

Groenten, U weet wel waarom................


Groente is één van de belangrijkste onderdelen van het Atkins dieet.
Groente bevat naast vezels heel veel vitaminen en mineralen. Een vuistregel is; Hoe gekleurder de groente, hoe meer vitamines en mineralen hij bevat. Dus het groen van de prei, bevat veel meer dan het wit van een prei ( jammer dat ze in de supermarkt het groen vast voor je weggooien)

Rood (anthocyaan). Deze groenten en fruit hebben een positieve invloed op het bloed en hart, en tegengaan van kanker (onder andere in tomaat (lycopeen), rode paprika en aardbei).
Oranje/geel: beta-caroteen, flavonoïden. Deze groenten en fruit hebben een positieve invloed op de bloeddruk, weerstand en de huid. (onder andere in wortel, mandarijn, sinaasappel en abrikoos).
Groen: luteïne, zeaxanthine en indolinen. Deze groenten en fruit hebben een positieve invloed op het zenuw- en beendergestel en gezichtsvermogen (onder andere. in spinazie, paprika, sla, courgettes en kiwi’s).
Blauw/paars: anthocyaan. Deze groenten en fruit hebben een positieve invloed op het geheugen, de urinewegen en stoelgang (onder andere. in aubergine, vijgen, bosbes, zwarte bes en pruimen)
Wit: allium en allicine. Deze groenten hebben een positieve invloed op het cholesterolgehalte en hart. (onder andere in ui, prei en knoflook).
bron

Elke soort groente bevat dus stoffen die andere soorten niet of nauwelijks hebben, ook bevatten ze sporenelementen.
Sporenelementen hebben we maar in 100ste of 1000ste van grammen nodig, maar zonder krijgt het menselijk lichaam toch echt problemen.

Neem bv koper, ja, dat spul waar die lamp van je opa van is gemaakt.
Je hebt er maar 1,5 tot 3,5 milligram per dag van nodig. Dat is ongelooflijk weinig, maar krijg je dat niet binnen dan kunnen de resultaten best heftig zijn.
O.a. bloedarmoede, vermindering van het afweersysteem en botafwijkingen, zoals osteoporose.

En dat geldt voor de honderden en mischien wel duizenden stofjes die in onze voeding aanwezig zijn. Elk stofje heeft een specifieke functie, en kan bij een tekort soms ernstige gebreken veroorzaken.

Al deze stoffen, uit groenten hebben we nodig om ons lichaam te voeden.
Niet alle stoffen die in groenten zitten zijn al ontdekt en niet alle stoffen kunnen in een vitamine pil gestopt worden.
Het is daarom erg belangrijk om goed gevarieerd groenten te eten. Voor volwassenen maar zeker ook voor kinderen.

Groenten zijn een hele belangrijke voedingsbron voor ons mensen.


Groenten en het Atkins dieet

Binnen het Atkins dieet, nemen groenten een belangrijke plaats in. Zeker in de eerste fase waarin fruit nog niet is toegestaan.

Gerbuik niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag waarvan de meeste moeten worden geleverd door sla en andere groente. u kunt ongeveer 300 gram sla eten, of 200 gram sla en 100 gram andere groentes.

Uit de nieuwe dieet revolutie (2004) pagina 113

Ook in zijn andere boeken schrijft Atkins een Lofzang over groenten.
Zonder een goede gevarieerde groenteniname geen Atkins dieet.
Atkins heeft vele boeken over voeding geschreven waarvan "De Nieuwe dieet Revolutie" de bekenste is. In al zijn andere boeken speelt gevarieerd en ruim groente eten de hoofdrol.

Helaas denken nog te veel mensen dat nu ze ook een vitaminepil nemen, ze niet zo op hun groente hoeven te letten, en eten dan te weinig en te eenzijdig. Niets is minder waar!

Een vaak gemaakte fout is, om eindeloos, sla en komkommer te eten, dat is veel te eenzijdig. Het toegestane aantal groentensoorten in fase 1 is best groot en wordt in elke fase groter.
Geen enkele reden dus om eenzijdig te eten.

Groentenproblemen

Veel mensen lusten bepaalde groenten niet. Als dit voor één of twee soorten opgaat, kan dit lastig zijn als je eens buiten de deur eet. Maar geen onoverkomelijke ramp.
Problematischer is het als je bijna geen groentes lust en ze daarom niet eet. Dat is toch een ernstige gezondheids bedreiging. Dit geldt uiteraard ook voor kinderen, voor wie het nog belangrijker is om gevarieerd te eten.

Smaak is een kwestie van wennen en ook op latere leeftijd kan je smaak veranderen en kun je nieuwe smaken aanleren.
Vaak vind je iets vies omdat je het niet kent, een heel goed beschermingsmechanisme uit de oertijd. Leer je iets eten, omdat anderen het ook eten en je dus weet dat het niet gevaarlijk is, dan past je smaak zich aan. En na verloop van tijd ga je het lekker vinden!

Dus gewoon eten is het beste advies.
Wel moet je je groenten aantrekkelijk maken. Misschien is bloemkool gekookt niet lekker, maar als puree met een kaas korstje een lekkernij, of op zijn minst binnen te houden.
Varieer en experimenteer!
Blijf proberen en eet ook vooral groenten die je niet kent.

Voor wie de gezinsmaaltijden verzorgt; Zorg dat er keuze aan tafel is, met een overdaad aan groente. B.v een puree met kaas, een salade en een gekookte groente. Varieer ook met kleur. Verwerkt groentes in een soep en pureer deze met een scheutje room. Laat kinderen helpen met wassen, schoonmaken en als het kan zelfs oogsten. Die groenten smaken altijd lekkerder.


Zorg dus dat je ongeveer 300 gram groente per dag binnen krijgt. In fase 1 betekend dat een 12 tot 15 gram kh uit groente per dag!
Het liefst verdeeld over de dag, zodat je bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft.

Monique
Erelid
Berichten: 17473
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 11:14:44
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
Locatie: amsterdam

Re: Groenten

Berichtdoor Monique » Wo 07 Jul 2010, 16:01:23

En zoals maan al noemde, soep. Bv (fase 3) beetje wortel, pastinaak, selderij, knolraap, peterselie.prei en een paar tomaten. Opzetten met bouillon en pureren wanneer goed gaar. Beetje room erbij en heel erg lekker ook voor kinderen. Smaakt naar tomatensoep maar met heel veel verstopte groente.
In spanje heel makkelijk deze soep, je koopt de groente in één soeppakket. :tu:

Ruby1970
Berichten: 295
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 09:32:03
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 19 april 2010
Land: Nederland
fase: 4
Locatie: Ergens in Noord-Brabant

Re: Groenten

Berichtdoor Ruby1970 » Wo 07 Jul 2010, 21:35:45

Tja moet eerlijk bekennen dat wij hier voornamelijk sla met komkommer eten. Ik vind het avondeten erg saai met een stuk vlees en gekookte groente, op zo`n moment mis ik toch echt de aardappel om te prakken...

Monique
Erelid
Berichten: 17473
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 11:14:44
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
Locatie: amsterdam

Re: Groenten

Berichtdoor Monique » Wo 07 Jul 2010, 21:43:30

Moet je eens knolselder bloemkool puree maken. Erg lekker. En sperciboontjes met een uitje en gebakken spekjes..... Brocolie met monchou saus. Bloemkool met lekkere jus en dan cheddar er op en even in de magnetron. Kool door de gehakt heen bakken met een beetje prei. Echt heel lekker allemaal. Eenpansmaaltijden zijn ook ideaal. Kip met aubergine paprika en ui bv.

rijkje
Berichten: 352
Lid geworden op: Vr 21 Mei 2010, 23:01:03
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 18-05-2010/13-01-2014/06-2015
Land: Nederland
fase: 1
Locatie: Lekkerkerk
Contact:

Re: Groenten

Berichtdoor rijkje » Wo 07 Jul 2010, 23:38:57

Staan deze lekkernijen ook bij de recepten Monique?
Ga daar maar weer eens loeren. Ik eet echt veel te weinig groente. Maan heeft mij er al heel vaak op geattendeerd en toch lukt het me op de een of andere manier niet.
:broc:

Monique
Erelid
Berichten: 17473
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 11:14:44
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
Locatie: amsterdam

Re: Groenten

Berichtdoor Monique » Wo 07 Jul 2010, 23:43:02

Alles staat bij recepten, alleen de spaanse soep ben ik niet zeker van maar voor dit soort soep heb je geen recept nodig. Gewoon wat groente, gaar koken in bouillon en pureren. Echt super lekker, begin maar met de brocolli soep. :ja:

Ruby1970
Berichten: 295
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 09:32:03
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 19 april 2010
Land: Nederland
fase: 4
Locatie: Ergens in Noord-Brabant

Re: Groenten

Berichtdoor Ruby1970 » Do 08 Jul 2010, 09:19:52

Klinkt inderdaad allemaal erg lekker.
Het is niet dat ik niet genoeg groente eet want ik haal de hoeveelheid wel, en sla aten wij voorheen zomers ook zowat elke dag.
Die brocolli met monchousaus lijkt me erg lekker!
En soep is nu een goede optie aangezien ik een flinke keelonsteking heb en geen vast voedsel krijg weggeslikt.

Dank je wel!

Maan
Site Admin
Berichten: 19227
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 10:38:41
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4
Locatie: Cruquius
Contact:

Re: Groenten

Berichtdoor Maan » Do 08 Jul 2010, 09:22:18

Sla, moet je salade van maken, er kan zo veel door een salade. Ook koude gekookte groente. niet te lang koken dan. Brokolie, bloemkool, specibonen, peultjes, doen het allemaal prima als salade. met warm weer is salade wel zo lekker. Je moet ook met je salade varieren!

Euridice
Berichten: 7300
Lid geworden op: Do 29 Mar 2007, 10:32:04
Contact:

Re: Groenten

Berichtdoor Euridice » Do 08 Jul 2010, 09:53:04

de kool is inderdaad ook lekker als een soort vervanging van rijst als je t fijn snijdt.

de puree van knolselderij moet ik nog eens proberen, dat lijkt me ook best een goed alternatief voor aardappels.
Nou moet ik zeggen dat ik aardappels altijd al :bleh: gevonden heb.
Mijn kinderen lusten t eigenlijk ook niet, die laten het altijd liggen.
die eten dus best vaak een avondmaaltijd a la atkins aangezien ze hun groente wel moeten opeten van mij maar de aardappels doe ik nooit zo moeilijk over.

Monique
Erelid
Berichten: 17473
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 11:14:44
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
Locatie: amsterdam

Re: Groenten

Berichtdoor Monique » Do 08 Jul 2010, 12:08:53

Aardappels hoeven van mij ook niet iedere dag. Hij eet af en toe patat of gebakken aardappels en dat is ook aardappel. Vind het wel genoeg zo.

Wasmand
Berichten: 604
Lid geworden op: Di 16 Feb 2010, 19:45:49
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 09-02-10
fase: 1

Re: Groenten

Berichtdoor Wasmand » Di 20 Jul 2010, 23:07:29

Ik moet ook bekennen dat ik voornamelijk sla, tomaat en komkommer eet. Ik vind het, vooral met deze warme dagen, gewoon erg lekker en het verveeld niet. Ik vind andere groenten vaak niet zo lekker zonder een aardappel. Maar met salades variëren is wel een goed idee :ja: Ik moet gewoon eens wat meer tijd in de keuken besteden! :roll:

Monique
Erelid
Berichten: 17473
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 11:14:44
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
Locatie: amsterdam

Re: Groenten

Berichtdoor Monique » Di 20 Jul 2010, 23:10:59

Groente niet lekker zonder aardappel :shock: Ff voor de winter maargoed, spruitjes..... die nemen zooo lekker de jus op en dan met een sudderlap en de bijbehorende jus lekkah lekkah. Enne bloemkool met een beetje jus en dan wat cheddar (die zachte) en dan even in de pling. Sperciboontjes met gebakken spekjes en uitje. Prei, lekker bakken in de roomboter met een scheut maggi en kerrie poeder. (goed gaar bakken) Courgettes, bakken in beetje olijfolie en dan met een flinke dot verse tijm, pijnboompitjes en wat oude kaas er overheen geraspt. Aubergines in tomatensaus met parmezan. Aubergines ff bakken in beetje olijfolie en dan flink peper en kaas er overheen. Echt, groentes zijn lekker!

ness
Berichten: 3877
Lid geworden op: Do 29 Mar 2007, 10:39:36
Geslacht: vrouw
Locatie: rotterdam

Re: Groenten

Berichtdoor ness » Di 20 Jul 2010, 23:11:57

ik vind veel groentes gewoon zo al lekker :weetniet:

Monique
Erelid
Berichten: 17473
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2007, 11:14:44
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
Locatie: amsterdam

Re: Groenten

Berichtdoor Monique » Di 20 Jul 2010, 23:13:13

Ik vind ze gegaart meestal het lekkerst :D

ness
Berichten: 3877
Lid geworden op: Do 29 Mar 2007, 10:39:36
Geslacht: vrouw
Locatie: rotterdam

Re: Groenten

Berichtdoor ness » Di 20 Jul 2010, 23:17:21

:roll: oke, gaar dan...behalve worteltjes, die eet ik liever zo


Terug naar “Handig om te weten!”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast