"gerookte" mayonaise

Recepten voor het hele gezin voor Atkins (inductie) en non Atkins eters.
wester
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: jan 2011
Land: Nederland

"gerookte" mayonaise

Berichtdoor wester » Di 22 Okt 2013, 09:39:18

Ik had pas bij de visboer een stuk gerookte zalm met vel gekocht. En ik vond het een beetje jammer dat je dat vel dan niet op kan eten. Toen bedacht ik dat je die rooksmaak misschien wel naar iets anders kon overbrengen.

Ik heb het vel in een glazen pot gedaan, overgoten met (zonnebloem)olie, en een nachtje in de koelkast laten trekken. Daarna heb ik het vel verwijderd en op de gebruikelijke manier mayonaise gemaakt (olie, 1 ei, beetje mosterd, beetje zout, flinke eetlepel citroensap, en dan de staafmixer erop).

De mayonaise die je op deze manier krijgt heeft een lichte maar duidelijke rooksmaak en een heel lichte ondergrond van vis. Je kan hem overal gebruiken waar je gewone mayonaise zou gebruiken (behalve natuurlijk als het vegetarisch moet), en hij is vooral erg lekker bij vis (duh).

Deze techniek moet ook werken met (bijvoorbeeld) gerookte makreel, als er maar een vel aan zit. En je hoeft natuurlijk geen mayonaise van de olie te maken. Jullie horen nog wel van verdere experimenten.

Lola

Re: "gerookte" mayonaise

Berichtdoor Lola » Di 22 Okt 2013, 09:53:47

Oh, wat geinig! Ik heb wel eens met rook-essence gewerkt, maar er nooit aan gedacht om het op deze manier zelf te maken. Nice!

NenaDubois
Moderator
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Berichtdoor NenaDubois » Di 22 Okt 2013, 19:25:54

Wat een origineel idee!! :idea:

ithinkimtink
Atkins sinds: 18-08-2012
Land: Zweden
fase: 2

Berichtdoor ithinkimtink » Di 22 Okt 2013, 21:47:28

Een drupje rookessence in de olie zou ook werken voor als je toevallig geen gerookt vissevel bij de hand hebt. Lijkt me lekker, al was ik geen fan van baconnaise (ook mayo met rooksmaak feitelijk). Maar das dan weer niet zelfgemaakt natuurlijk :idea:

Wellicht is het ook lekker op een "BLT", bacon en tomaat (eventueel andere saladedingen erbij) en deze mayo in een blad ijsbergsla gerold. Crunchy :D

Terug naar “Gezinsrecepten voor de inductie”