Kan Atkins gecombineerd worden met Khd arm?

Rambini
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 22-02-2016
Land: Bahamas
fase: 4

Kan Atkins gecombineerd worden met Khd arm?

Berichtdoor Rambini » Di 29 Jan 2019, 16:19:43

Bijna dagelijks zie ik berichten over Koolhydraatarme verhalen. Ik heb een boek gekocht (https://www.koolhydraatarmrecept.nl) waarin hele lekkere gerechten instaan maar als je dan goed het recept leest dan bots je tegen verschillende aspecten die dan niet rijmen met Atkins. Is het dan toch wel mogelijk om Khd arme recepten te maken of zou je dan de ingredienten moeten aanpassen??? Heel verwarrend allemaal. Iemand enig idee en/of ervaring hoe je ermee om kunt gaan??

NenaDubois
Moderator
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Re: Kan Atkins gecombineerd worden met Khd arm?

Berichtdoor NenaDubois » Di 29 Jan 2019, 17:15:35

Ik ken die site en maak er regelmatig (lekkere!) gerechten van klaar. Ze zijn natuurlijk niet allemaal geschikt voor de inductiefase van Atkins maar toch wel in latere fases, hoor. Ik begrijp dan ook niet goed wat je bedoelt met 'verschillende aspecten die niet rijmen met Atkins', Rambini. :weetniet: Kan je misschien een paar voorbeelden geven?

wester
Atkins sinds: jan 2011
Land: Nederland

Berichtdoor wester » Di 29 Jan 2019, 23:02:14

Er valt hier niets te combineren omdat Atkins gewoon een (of het) khd arm dieet is.

Ik zie wel dat die website het op sommige punten net niet helemaal met Atkins eens is (er staat ergens dat je altijd minstens 20g khd per dag moet eten, en dat je op den duur ook echt weer fruit moet gaan eten) maar ze zeggen ook dat het voornaamste probleem met het Atkinsdieet is dat ze je Atkins-produkten willen laten eten, wat op dit forum in ieder geval niet zo is.

Ik zou zeker in de beginfase geen diëten met elkaar combineren omdat ze allemaal toch hun eigen evenwicht tussen voedingsstoffen hebben. Recepten met weinig khd mag je natuurlijk gebruiken waar je ze ook vindt; het enige waar je echt op moet letten is dat sommige mensen dingen eerder khd-arm vinden dan wij, dus ook als het khd-arm heet even kijken hoeveel khd er nou echt in zitten.

Rambini

Berichtdoor Rambini » Do 31 Jan 2019, 20:28:01

NenaDubois schreef:Ik begrijp dan ook niet goed wat je bedoelt met 'verschillende aspecten die niet rijmen met Atkins', Rambini. :weetniet: Kan je misschien een paar voorbeelden geven?

Ik heb b.v. recepten waarin je rood fruit gebruikt en in mijn Atkins lijst heeft rood fruit (Frambozen/aardbeien) toch wel veel Khd.

NenaDubois
Moderator
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Berichtdoor NenaDubois » Vr 01 Feb 2019, 09:10:07

Fruit is inderdaad niet geschikt voor inductiefase maar staat wel ong. halverwege de koolhydratenladder in fase 2.
Volgens 'Voedingswaardetabel' bevatten aardbeien 6.5% kh en frambozen 7,5%. Dus dat valt wel mee.

Opbouwen in fase 2: Deze kh voeg je toe in onderstaande volgorde.
Meer sla en andere groente
Kaas en zuivel als yoghurt, kwark, roomkaas e.d. geen melk en zuivel om te drinken.
Zaden en noten
Bessen en aardbeien, frambozen
Wijn en andere sterke drank met weinig koolhydraten
peulvruchten
Ander fruit
Groenten die zetmeel bevatten
Hele granen

Rambini

Berichtdoor Rambini » Vr 01 Feb 2019, 18:00:33

Dank je wel, NenaDubois

Terug naar “Algemene Atkinsvragen”